1

For få kender dig

2

For få vælger dig

Det første punkt har med marketing at gøre. Det andet punkt med branding. I denne omgang fokuserer vi på branding-delen, men begge problematikker imødekommes med sammen spørgsmål:

hvorfor

Vil du gerne have et stærkt brand og en virksomhed i vækst, må du starte med at stille dig spørgsmålet hvorfor.

De fleste starter ud med at svare på spørgsmålet Hvad virksomheden/produktet er. Eksempelvis: Jeg er en terapeut med speciale i par relationer; jeg sælger kvalitetsmøbler til den kræsne og moderne forbruger; et blogunivers til den vordende mor.

Dernæst går du fleste hen og svarer på spørgsmålet Hvordan virksomheden/produktet er. Eksempelvis: Jeg benytter mig af videnskabeligt funderede metoder til at opnå den dybe og resultats-fremmende samtale; mine møbler er lavet med kærlighed til håndværket – altid fra bunden og med sans for kvaliteten i materialet; Med lige dele humor og omsorg, guider jeg den vordende mor igennem alle faser af graviditeten og klæder hende på til at blive mor for første gang.

Eksempler på 'hvorfor'

Intet er galt med ovenstående! Hvad og hvordan skal også være der, men det er ikke det der skal drive dig fremad – det er dit hvorfor. Eksempelvis: Jeg kæmper for at få kvalitetsstemplet tilbage til terapeut-titlen; Jeg vil vende brug-og-sid-væk-kulturen ved at lave møbler for livet; Jeg vil bryde tabuet om ’den svære graviditet’.

Alle HVORFOR-spørgsmålene har én vigtig ting til fælles: de tapper ind i inspirationens kerne. Og det er de, der motiverer gennem inspiration, fremfor manipulation, der lykkedes med at være en stærk virksomhed i vækst. 

Manipulerer du?

Pris:

Har du nogensinde sat prisen ned på en vare eller ydelse? Det er faktisk et manipulationsmiddel – og et fantastisk effektivt et af slagsen!

Kampagner:

2 for éns pris; gratis legetøj indeni; prøveperioder; rabatkuponer. Alle sammen kampagnegreb, der er til for at få vægtskålen til at tippe og fange en køber.

Afskrækkelse:

Har du husket mors dag? Ordene sætter omgående et gib i dig som forbruger. Shit! – tænker du måske og skynder dig ned og bestille en buket blomster. Og vupti så var du blevet manipuleret til at foretage et køb.

Tilskyndelser:

Slank på blot 6 uger!; Meld dig til og få mere glæde i livet; Værktøjet der gør dig mester i Sociale Medier; Ét skridt tættere på dine drømme. Alle sammen kortsigtede løsninger på langsigtede målsætninger.

Gruppepres:

Allerede 100 tilmeldte; 4 ud af 5 vælger…; 5 stjerner på Tripadvisor. Manipulationen ligger her i, at du som forbruger tænker: jamen hvis hun siger god for det, eller, hvis så mange synes det er det bedste, så gør jeg nok også.

Nyhedsværdi/ innovation:

Vi benytter os af en revolutionærende teknologi; Den nyeste model på markedet!; Sådan har du aldrig set det før; Gammeldags æblekage i nye klæder.

Manipulation er noget vi alle gør og det er ikke forbudt. Det virker! Og ofte er det så nærliggende et middel at bruge, at vi ikke registrerer når vi bruger det. Men manipulation skaber hurtige, engangs-relationer og det er ikke vejen frem, hvis du ønsker en virksomhed i vækst. Tænk over, om det er nødvendigt at manipulere i den givne situation og overvej i stedet at styrke dit hvorfor.

Vi er ikke hellige

Vi manipulerer også – se bare denne kampagne vi kørte på facebook og instagram:

Det kunne vi godt have gjort bedre!

Det hele starter her

Vi tror på åbenhed, gensidighed og ærlig dialog – og den er ganske gratis. 

Så sidder du blot med et simpelt spørgsmål, eller kribler det allerede i dine fingre for at arbejde dit brand hen imod storhedstider?

Pernille sidder klar ved telefonen og er klar til at snakke om stort og småt, besvare spørgsmål og smide en isbryder-joke med din vej. 

Vi glæder os til at starte vores branding venskab med dig!

Et nyhedsbrev,

der guider dig din virksomhed til nye højder?

Vil du med op i luftballonen, hvor vi guider dig til et større overblik, ro i maven og en virksomhed i vækst? Udfyld formularen –  så begynder rejsen!